Veel mensen ervaren een toename van hun vermoeidheid en een verergering van hun kwaal doordat hun gedachten en hart voortdurend bezig zijn met degenen die hen hebben benijd, getroffen hebben met het boze oog of door tovenarij. Soms verbeelden ze zich zelfs dat een bepaalde persoon hen op een bepaalde manier kwaad heeft gedaan, waardoor ze ziek worden door deze denkbeelden, als gevolg van constant piekeren en het herhalen van deze gedachten in hun hoofd.

Wanneer hij zijn hart en gedachten bevrijdt van het bezig zijn met deze kwestie en zich inspant om het telkens weer uit zijn hoofd te zetten wanneer het opkomt, zal dat een belangrijke oorzaak zijn van gemoedsrust en het wegnemen van wat hem heeft getroffen.

De geleerde Ibn al-Qayyim zei:

“Dit is een van de meest effectieve manieren om het kwaad van een vijand af te weren. Het is te vergelijken met een vijand die je achtervolgt om je te grijpen en te schaden. Als je hem niet tegemoet treedt, niet met hem in conflict raakt, maar je volledig van hem afzondert, zal hij je geen kwaad kunnen doen. Maar als je met hem in gevecht raakt en jullie elkaar vastklampen, zal het kwaad zich manifesteren. Hetzelfde geldt voor zielen: wanneer twee zielen elkaar vastklampen, verdwijnt de rust en blijft het kwaad voortduren totdat een van beiden bezwijkt.

Als iemand zijn ziel losmaakt van de ander, beschermt tegen gedachten aan hem, en zich niet aan hem hecht, zal hij rust vinden. Wanneer de gedachte aan de vijand in hem opkomt, moet hij deze snel wissen en zich richten op wat nuttiger en passender voor hem is. De jaloerse en vijandige persoon zal zichzelf blijven verslinden, want jaloezie is als een vuur: als het geen brandstof vindt, verteert het zichzelf.”[1]

Hieruit blijkt dat de meest effectieve remedie tegen deze kwalen is dat een persoon zijn hart en gedachten ervan losmaakt en zich er niet mee bezighoudt. In plaats daarvan zou hij zich moeten richten op zijn religieuze en wereldse belangen, terwijl hij steunt op zijn Heer en op Hem vertrouwt.

Ibn al-Qayyim geeft een praktisch voorbeeld van een man die je op straat tegenkomt en je met zijn woorden begint te beledigen en lastig te vallen. Als je hem zou beantwoorden met beledigingen en scheldwoorden, zal de situatie alleen maar escaleren en kan het kwaad dat hij je berokkent toenemen vanwege jouw betrokkenheid bij het conflict. Maar als je hem negeert en zijn beledigingen en scheldwoorden naast je neerlegt, zul je je geest en hart tot rust brengen, jezelf beschermen tegen kwaad, terwijl hij achterblijft in zijn woede en zonden. De dichter verwoordde dit prachtig:

Ik liep langs een onbeschaafde die me beledigde

Ik ging door en zei: Het raakt me niet.[2]

Hoeveel mensen hebben hun ziekten en kwalen zien verergeren vanwege het voortdurend bezig zijn met hun gedachten en het herhaaldelijk piekeren over dergelijke zaken? Het zou beter voor hen zijn geweest om zich van al deze zorgen af te keren, zoals eerder werd uitgelegd.

Bron: ͑Ashr asbāb lil wiqāya min as-siḥr wa al- ͑ayn blz. 21-23. Uitgever: Maktaba Itqān. 1ste druk 2022.
Vertaling: Yūsuf Abū Ṣafiyya
Publicatie: www.ahloelhadieth.nl

[1] Zie Bada ͗i ͑ al-Fawa ͗id (2/768).

[2] Zie Al-Aṣmi ͑īyāt blz. 126, waarin het wordt toegeschreven aan Shumr b.  ͑Amr al-Ḥanafī.

Screenshot Arabische Bron: