Abī Faraj ʿAbd ar-Raḥmān Ḥassan b. ʿAlī b. Muḥammed (Ibn al-Jawzī) overleverde het volgende voorval in zijn boek “Al-Muntaẓim fī tārīkh al-mulūk wa al-umam”:

Er kwam een vrouw bij ʿUmar b. al-Khaṭṭāb (رضي الله عنه) en zei tegen hem: “O leider der gelovigen, mijn man vast overdag en bidt ’s nachts, en ik hou er niet van om over hem te klagen terwijl hij zich bezighoudt met de aanbidding van Allah (تعالى)”.

Hij zei tegen haar: “Wat een geweldige man is het!”

Zij herhaalde haar uitspraak meerdere malen en iedere keer gaf ʿUmar hetzelfde antwoord.[1]

Kaʿb al-Azdī zei toen tegen ʿUmar: “O leider der gelovigen, deze vrouw klaagt dat haar man het bed niet met haar deelt.”

ʿUmar zei tegen Kaʿb: “Aangezien jij haar woorden hebt begrepen verzoek ik je om te oordelen tussen hen.”

Kaʿb zei: “Breng haar man.”

Hij werd gebracht waarop Kaʿb tegen hem zei: “Jouw vrouw heeft een klacht ingediend over jou.”

Hij zei: “Over eten en drinken (i.e. onderhoud)?”

De vrouw antwoordde hierop met de volgende poëzie regels:

O wijze rechter, moge je leiding correct zijn
Mijn man is door zijn gebedsplaats afgeleid van mijn bed
Zijn aanbidding onthoudt hem van mijn bed
Zowel overdag als ‘s nachts slaapt hij niet
Ik prijs hem dus niet als het om vrouwen gaat
Neem dus de juiste beslissing, O Kaʿb, en laat hem niet ontsnappen

Haar man antwoordde vervolgens:

Wat mij van haar kamer en bed onthoudt
Is dat ik een man ben die ontsteld is over de openbaring
In Sura an-Nahl en de zeven lange (Qurʾān) hoofdstukken
En in het boek van Allah staan uitmuntende vermaningen

Kaʿb antwoordde vervolgens hierop:

Waarlijk, zij heeft rechten over jou, O man
Geef haar de vierde nacht voor degene die het begrijpt
Dus geef haar dat en laat deze excuses van jezelf achterwege

Vervolgens zei hij (Kaʿb): “Allah heeft vier vrouwen voor jou geoorloofd. Je mag drie dagen en nachten hebben om jouw Heer te aanbidden, en zij mag een dag en nacht van jou hebben.”[2]

ʿUmar zei toen: “Bij Allah. Ik weet niet welke kwestie wonderbaarlijker is: dat jij haar zaak (vanaf het begin) begreep of jouw oordeel (erna)?! Ga voort, ik stel je als rechter aan over Al-Baṣra[3].”

Bron: Al-Muntaẓim fī tārīkh al-mulūk wa al-umam, deel 5 blz. 115-116. Uitgever: Ad-Dār al-kūtub al-ʿilmiyya te Beiroet Libanon (Zie screenshots hieronder).
Vertaling: Yūsuf Abū Ṣafiyya
Publicatie: www.ahloelhadieth.nl

[1] Voetnoot vertaler: Zij was te verlegen om het problem direct uit te leggen aan de leider der gelovigen.

[2] Voetnoot vertaler: De grondgedachte achter het oordeel van Ka’b was dat een man technisch gezien maximaal vier vrouwen mag hebben, en als het zo was geweest dat de man er vier had, zou deze vrouw minimaal recht hebben gehad op één op de vier nachten.

[3] Voetnoot vertaler: Een stad in Irak.

Screenshots Arabische Bron: