Vraag & Antwoord over Zakaat al-Fitr

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd over zakaat al-fitr gevraagd:

Antwoord:

Zakaat al-fitr is 1 saa`[1] aan eten die een persoon dient te geven na het beëindigen van de ramadaan.

En de reden voor het geven van zakaat al-fitr is het vertonen van dank aan Allahs gunst op zijn dienaar met al-fitr (d.w.z. dat hij het vasten mag verbreken) bij het beëindigen van ramadan. Vandaar dat het zakaat al-fitr of sadaqat al-fitr wordt genoemd.

Wanneer de zon ondergaat, de nacht voor de dag van `ied, wordt het verplicht om zakaat al-fitr te geven. Dus wanneer iemand een kind krijgt na zonsondergang in de nacht van `ied dan is men niet verplicht om zakaat al-fitr te geven voor deze pasgeborene maar is het slechts aanbevolen. En wanneer een persoon komt te overlijden voor zonsondergang in de nacht van `ied dan is zakaat al-fitr ook niet verplicht voor hem.

Want hij is gestorven voordat er een reden heeft plaats kunnen vinden.

Toevoeging Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz:

…het is dus een plicht om het uit te geven voordat de mensen erop uit trekken naar het `ied gebed. Wanneer het wordt gegeven een dag of twee dagen voor `ied dan is daar niets mis mee. Haar hoeveelheid in kilo`s is ongeveer drie kilo. En het is niet toegestaan om het in geld te geven. Echter dient men het in voedsel van het land te geven zoals eerder vermeld.[2]

De regelgeving omtrent zakaat al-fitr

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd over de regelgeving van zakaat al-fitr gevraagd:

Antwoord:

Zakaat al-fitr is een verplichting die door de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) is verplicht gesteld. Zoals `Abdoellah bin `Omar (رضي الله عنهما) heeft gezegd:

‟De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) heeft zakaat al-fitr van ramadan verplicht gesteld. Een saa` aan dadels of een saa` aan gerst.

En ibn `Abbaas (رضي الله عنهما) heeft gezegd:

‟De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) heeft zakaat al-fitr verplicht gesteld om te dienen als een zuivering van onzinnig gepraat en onfatsoenlijk gedrag met als doel (het geven van) eten voor de behoeftigen.

Voor wie is zakaat al-fitr verplicht?

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd gevraagd voor wie zakaat al-fitr verplicht is gesteld?:

Antwoord:

Het is voor ieder persoon die moslim is verplicht. Man of vrouw, oud of jong, vastende of niet-vastende. Als men op reis is en niet vast dan is zakaat al-fitr alsnog verplicht.

Wat betreft degene waarvoor het aanbevolen is om zakaat al-fitr te geven, daar hebben de foeqahaa (رحمهم الله) over gezegd dat het aanbevolen is om het te geven namens de foetus in de buik. Echter is dit niet verplicht.

Het niet geven van zakaat al-fitr is verboden. Want men treedt hiermee buiten de verplichting van de profeet (صلى الله عليه و سلم) zoals eerder vermeld in voorgaande overlevering van ibn `Omar (رضي الله عنهما):

‟De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) heeft zakaat al-fitr van ramadan verplicht gesteld.

En het is bekend dat wanneer men een verplichting laat dat dit verboden is en inhoudt dat men zondig is.

Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa werd het volgende gevraagd:

Vraag:

Dient er zakaat al-fitr te worden gegeven voor de baby in de moederschoot?

Antwoord:

Dit is aanbevolen zoals `Othman (رضي الله عنه) dit ook heeft gedaan. Echter is dit niet verplicht omdat hier geen bewijs voor is.

En bij Allah ligt al het succes. En moge Allahs zegeningen en vrede op Mohammed (صلى الله عليه و سلم), zijn familie en al zijn metgezellen zijn.

Het permanente comité voor islamitisch onderzoek en fataawa
Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych
`Abdoer-Razzaaq al-`Afiefie
Lid: Shaych
`Abdoellah al-Ghoedayaan

Aan wie wordt het uitbesteed?

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd gevraagd aan wie het wordt uitbesteed?:

Antwoord:

Zakaat al-fitr wordt alleen aan de armen uitbesteed. Zoals dit duidelijk wordt uit de overlevering van ibn `Abbaas (رضي الله عنهما):

‟De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) heeft zakaat al-fitr verplicht gesteld om te dienen als een zuivering van onzinnig gepraat en onfatsoenlijk gedrag met als doel (het geven van) eten voor de behoeftigen.

Ik woon bij mijn ouders

Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa werd het volgende gevraagd:

Vraag:

Ik woon bij mijn vader thuis, ben getrouwd en heb kinderen. Is het toegestaan dat mijn vader zakaat al-fitr geeft namens mij en mijn kinderen?

Antwoord:

Wanneer de vader zakaat al-fitr geeft namens jou, je kinderen en je vrouw dan is hier niets mis mee en is dit voor jullie niet meer verplicht.

Echter wanneer je het uitgeeft van je eigen geld namens jezelf en degenen die je onderhoudt (d.w.z. je gezin), dan is dit beter omdat jij degene bent die wordt aangesproken.

En bij Allah ligt al het succes. En moge Allahs zegeningen en vrede op Mohammed (صلى الله عليه و سلم), zijn familie en al zijn metgezellen zijn.

Het permanente comité voor islamitisch onderzoek en fataawa
Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez ale-Shaych
Lid: Shaych Saalih al-Fawzaan

Mag het in geld gegeven worden?

Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz (رحمه الله) werd het volgende gevraagd

Vraag:

Is het toegestaan voor een persoon om zakaat al-fitr in geld te geven in plaats van tarwe, gerst of dergelijke?

Antwoord:

Dit is niet gewenst. Hetgeen waar de meerderheid van de geleerden op zitten is dat het gegeven dient te worden in eten en niet in geld. Want de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم), zijn metgezellen en de meerderheid van de geleerden hebben het als eten gegeven. Het is dus niet gewenst dat men het als geld geeft. Het is echter verplicht om zakaat al-fitr te geven als eten. Dit is de verplichting!

Uitwijken naar een ander land als er plaatselijk geen armen zijn

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) zei hierover:

…als dit plaatsvindt vanwege een noodzaak omdat er geen armen aanwezig zijn dan is hier niets mis mee. Echter als er geen noodzaak is omdat er armen aanwezig zijn in het land die het kunnen accepteren dan is het niet toegestaan.

En Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz (رحمه الله) zei hierover:

…hier is niets mis mee met de Wil van Allah volgens de meest correcte uitspraken van de geleerden. Echter het weggeven van zakaat al-fitr op de plek waar jij je bevindt is beter en veiliger. En wanneer je het opstuurt naar je familieleden zodat zij het aan de armen geven in jouw land is daar niets mis mee.

Bron: Fataawa zakaat al-fitr (http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=34335&;p=102648#post102648) & officiële site van Shaych bin Baaz: http://www.binbaz.org.sa
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op:
www.ahloelhadieth.nl


[1] Voetnoot vertaler: dit komt ongeveer overeen met 3KG.

[2] Voetnoot vertaler: zoals rijst, dadels, gerst, tarwe, etc.

  • Created on .
  • Hits: 15908